top of page

עידוד עצמאות בפעוטות ופיתוח יכולות מיטבי

עודכן: לפני 3 ימים



הפעוט.ה שלכם כבר עומד.ת, הולך.ת ורוצה להיות איפה שאתם?

את.ה מבשל.ת והפעוט.ה רוצה להצטרף? לשטוף ידיים לבד? לטפס לבד לכיסא האוכל, למושב הרכב? זה מצויין! כדאי לייצר סביבה מותאמת עבורם, להתבונן בהתפעלות לעודד ולטפח עצמאות בפעוטות. כך נוכל לקדם את ההתפתחות המיטבית שלהם בלי "הפקות" ומאמץ הורי מוגזם.


בפוסט הבא אתן לכם רעיונות וגם המלצות תכלס, כיצד לספק לילדינו הצעירים סביבה תומכת התפתחות שמעודדת עצמאות ולקיחת חלק משמעותי מחיי היום יום של הבית.

מהרגע שהפעוט.ה שלכם מראה עניין במה שקורה מסביבו, מזהה משימות יומיומיות, רוצה לקחת חלק, יש לנו הזדמנויות זהב לפעילות משותפת ובתוכה למידה משמעותית. עידוד עצמאות בפעוטות מעודד שיתוף פעולה, מקדם את התפתחות הילד ומאפשר לכם גם הקלה, לא להשאיר את הכל לערב, לאחרי שהילד הולך לישון.


מעניין וחשוב לציין שלמרות רכישה והשקעה בצעצועים ואביזרים, הלמידה מתרחשת באופן טבעי טוב יותר בתוך פעילות משותפת של ההורה והילד ברצפים חוזרים של פעילויות שגרתיות ביתיות של היום יום. אלו מקדמים חוויות של גאווה של הפעוט מתוך לקיחת חלק משמעותי בבית, הבנה של "משימה"-עם התחלה-אמצע-סוף, מקדמים הרחבת אוצר מילים ושכלול יכולות מוטוריות.


הבית הוא המקום המשמעותי ביותר של הפעוט שלכם, בו הוא יכול להתנסות באופן קבוע ויומיומי בפעילויות הבית. חשוב לציין שאין קשר בין גודל הבית ואמצעים כלכליים לבין ההזדמנויות שהילד יכול לקבל: דירה קטנטנה יכולה להיות גן עדן ללמידה- אם נאפשר לילדינו הקטנטנים לקחת חלק משמעותי בפעילויות היום יום שלנו יחד איתו (תוך שמירה על בטיחות כמובן).


בפוסט הבא מובאות המלצות מקצועיות יחד עם דוגמאות שבחרתי במיוחד במסגרת שיתוף פעולה משמח עם הנגריה היפה "העץ של יאשה". יאשה וצוותו מייצרים רהיטים מקסימים שתומכים בעידוד עצמאות בפעוטות. הרהיטים בצילומים מתוך הקליניקה שלי וכן מצילומים נוספים כדי לתת לכם רעיונות ספציפיים, וגם הנחה מיוחדת. רהיטים מעץ מספקים יציבות - הזדמנויות להתנסות בבטחה ולהצלחה.


לחיצה על התמונות תוביל אתכם למוצרים, קוד ההנחה הוא - GALIA10.


כיצד נספק עידוד לעצמאות בפעילויות היום יום?


הכנה משותפת של ארוחה והארוחה עצמה:

אנו נמצאים במטבח שעות רבות בהכנת הארוחות ובסידור לאחריהן, והילדים רוצים להיות איתנו. המשחק במטבח של הפעוט (בהשגחה ובאזורים בטוחים בלבד) מהווה הזדמנות נהדרת לאפשר להם ללמוד על העולם, לשפר מיומנות, לשכלל את הבנת 'קביעות האובייקט': לחקור מה נמצא מאחורי הדלת והמגירה (שימו לב שניתן לפתוח ולסגור בצורה מאובטחת ללא סגירה מוחלטת להגנה על האצבעות), לשחק בכלי מטבח מותאמים, ותוך כדי תנועה לחוות את המגוון התזונתי העשיר שיש אצלכם בבית- ריחות, צבעים, מרקמים וטעמים. לטעום, לגעת ולחוש - למרוח וגם להתלכלך (זה בסדר כשזה חלק מהקשר האכילה! זה חלק חשוב באכילה ופיתוח היכולת ההאכלה העצמית), באוכל המותאם להם.


מגדל למידה

יש היום מגדלי למידה מדהימים (ליצירתים יש ברשת תכניות שניתן להכין לבד) לשילוב הילד במטבח באופן בטוח (כשעומד יציב) ולאפשר לו כך להיות שותף בהכנת האוכל, בטעימות, בריחות.

החוויה הרב חושית המשותפת עם ההורה היא מתכון בטוח לקידום ההתפתחות של הפעוט. בהמשך יוכל לעזור ללוש, למרוח, לערבב ולקלף- תוספת של חוויה ולמידה מוטורית משמעותית. בזכות ההנגשה של השיש והאפשרות לעבודה משותפת הילד חשוף להכנת האוכל, חווה את התהליך ושותף לו. אז כן, בזכות החשיפה הזו עולה גם הסקרנות להתנסות ולטעום פירות, ירקות ומאכלים חדשים!

אני אוהבת את מגדלי הלמידה המתקפלים, שנוח לאחסן בין המקרר לקיר בסוף היום. לקטנטנים מומלץ לבחור מגדל למידה שניתן בהתחלה לסגור מאחור בצורה בטיחותית למניעת נפילה.

הנה שתי דוגמאות מהנגריה "העץ של יאשה":

מגדלי למידה של יאשה: האחד מתקפל לחיסכון במקום והשני הופך לשולחן וכיסא

נייצר הזדמנויות נוספות לעצמאות דרך הטיפול היומיומי וההגיינה:

בעצם כל החלפת חיתול ובגדים, היא פעולה יומיומית ושגרתית שניתן להרוויח ממנה למידה.

הלמידה מתבצעת באופן שגרתי כנשוחח על אברי הגוף, נעודד את הילד לפשוט לבד ולעזור לנו בהלבשתו.

כבר בהחלפת חיתול לילד יציב בעמידה-נעדיף לעשות בעמידה, במיוחד כבר בחדר השירותים. נשתמש בשרפרפים יציבים לסיוע.


שרפרף יציב

שרפרף יציב עושה את ההבדל בפיתוח מיומנות, הסכמה ושיתוף פעולה של פעולות יומיומיות שגרתיות כצחצוח שיניים ושטיפת ידיים.

לטובת הלמידה ותחושת ההצלחה מומלץ לוודא שיש מול הילד מראה בגובה העיניים שלו.

מראה: מכיוון שבקליניקה שלי המראה גבוהה מגובה הילד אני נעזרת בתוספת של מראה איקאה מאגף הילדים, ראו סרטון חמוד כאן.


אני משתדלת תמיד לייצר לפעוטות ולילדים סביבה בטוחה ויציבה- ולכן ביקשתי מיאשה שרפרף עם מעקה אחיזה - ולאחר חשיבה משותפת יאשה הכין כמה שרפרפים מצויינים בגבהים שונים- בואו לראות בסרטון הזה

(מזכירה שיש לכם הנחה בקוד GALIA10)

(מזכירה שיש לכם הנחה בקוד GALIA10)


והנה הסידור אצלי בקליניקה:


שרפרף סביב האסלה של יאשה מספק יציבות ונוח מאוד לכל הגילאים

שאלו אותי הרבה אז כן! השרפרף שירותים המדהים נוח לכל גיל, ותורם להתרוקנות בריאה גם אצל מבוגרים, לפי המלצות הפיזיותרפיסטים רצפת אגן!

השרפרף היפה והיציב הוא מהעץ של יאשה

(אל תשכחו שיש לכם הנחה)


קיפול כביסה...

קיפול כביסה זו הזדמנות נהדרת לפיתוח אוצר מילים (שמות הבגדים והציור עליהם, בהמשך צבעים), מציאת זוגות והבנת המושג שניים (שתי גרבים), שייכות - "החולצה של אבא", הומור... ("מה זו לא החולצה שלי?" תוך הצמדת בגד גוף של תינוק לגוף שלנו)


כל אלו הן פעילויות חזרתיות שבהן יש הזדמנות נהדרת ללמידה מתוך התנסות, עצמאות והרבה הזדמנויות לקרבה, שותפות ופעילות משותפת תוך הנאה והעשרת היכולות ואוצר המילים של הפעוט.ה שלכם.


כדי לספק לקטנטנים כמה שיותר עצמאות תמיד נעדיף (בהתאם ליכולת המתפתחת שלהם), שמה שהם יכולים לבד: שיעשו לבד. ואנחנו נתבונן, נעזור, נתייחס ונתפעל אם צריך.


שימוש בריהוט שמאפשר עצמאות כבר מגיל צעיר

ריהוט מותאם לגודל הילד המשתנה משפיע על העצמאות של הילד למשל להתיישב ולרדת מהכיסא, יציבות השולחן והכיסא שמאפשרת ציור או צביעה בלי תקלות יאפשר הזדמנויות רבות לפיתוח ושכלול יכולות. אלו יתרמו לתחושת שותפות של הפעוט.ה בבית, של הצלחה וסיפוק, ופחות תסכול ומאבקים:

שולחן וכיסא בגובה משתנה של יאשה - יציב ביותר מגיל שנה

בחרתי לקליניקה החדשה את הסט המתארך של הכיסא והשולחן של יאשה:

(מזכירה שיש לכם הנחה בקוד GALIA10)

הפעוטות וההורים ממש אוהבים את הסט בקליניקה- הוא יציב ומספק לילד הזדמנויות נהדרות להתנסות במשחק ובישיבה מיטבית - בה הרגלים נוגעות ברצפה במלאות ובחופשיות.


נקודה חשובה: אני פחות ממליצה להגיש את הארוחות ליד השולחן הקטן- אלא מאמינה גדולה בארוחות משפחתיות ליד השולחן של המבוגרים, עם כיסא מתאים. המחקר ההתפתחותי תומך מאוד באכילה משפחתית כמקדמת יכולות למידה, וויסות ותורמת לשפה ולקשר. כדי שיהיה לפעוט נוח ליד השולחן, יש לי פוסט שלם על התאמת ציוד של כיסאות אוכל וסכום לפעוטות.


גינון ועציצים

אביגיל הקטנה כ"כ נהנתה להכין איתי עציצים לקליניקה ממש מגיל צעיר. גם צמחי תבלין מספקים חוויה חושית ומוטורית נהדרת (ובהמשך גזירה במספרים של עלים לתה!). יש כל כך הרבה למידה על הדרך מתוך חווית הגינון, תחושת הצלחה בהשקייה והצמחת העציץ. מומלץ בחום.


לסיכום- ההזדמנויות שהילד נותן דרך שיתופו בחיי היומיום שלנו מייצרות לו הזדמנויות חזרתיות ללמידה, פעילות, הרחבת הידע והיכולות.

אז תהנו ותפיקו את המקסימום מהיומיום, ובנחת: בלי הפקות מיותרות!


מקווה שקיבלתם רעיונות טובים,

מוזמנים לשלוח לי תמונות של הילדים שלכם חווים עצמאות ותחושת יכולת בבית!

להתראות, גליה.



יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות,

ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם.

זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי

ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.





-




401 צפיות0 תגובות
bottom of page