top of page

אופני איזון – ולמה זה פשוט אדיר

עודכן: 10 באוג׳ 2023



זהו פוסט המשך בסדרת ‘האבולוציה של הבימבה’ – מבימבה לאופניים:

פוסטים נוספים בסדרה:

  1. למה בימבה? על בימבות למיניהן בכל הגילאים

  2. כיצד קורקינט תורם להתפתחות הילד?

מהם היתרונות בקניית אופני איזון לעומת אופניים עם פדלים וגלגלי עזר?

  1. לרוב רוכשים אופני BMX גבוהים מדי כדי שהילד יוכל לפדל בנוחות. החסרון בכך הוא שכשהילד באמת יצטרך ללמוד לרכב על אופניים על פדלים, הדרך המהירה ביותר לעשות זאת היא באופניים נמוכים שבהם כפות רגלי הילד נוגעות לחלוטין ברצפה.

  2. הפידול של אופניים עם גלגלי עזר מעייף, לא מאוד מתגמל (קשה לעשות פניות חדות ולרכב מהר) – ולכן יתכן שלא תשתמשו בהם באופן יומיומי

  3. אופני איזון לא תופסים מקום וניתן לקחת אותם בסל התחתון של עגלת התינוק של האח, בבגאז’ האוטו, ולאחסן בקלות

  4. אופני איזון מספקים לילד הכנה מושלמת לרכיבה על האופניים בעתיד – תרגול שיווי משקל, שליטה בכידון, ועוד

  5. אופני איזון מספקים חיזוק ופעילות שרירית מצויינת, תוך יציבה טובה (לעומת ישיבה נוקשה ומאומצת שנצפית לעיתים קרובות בעת דיווש באופניים עם גלגלי עזר)

הנה תקציר של היתרונות ההתפתחותיים של אופני איזון:



אז מתי מומלץ לרכוש לילד את אופני האיזון?

אני יודעת שהחנויות מלאות באופני איזון קטנטנים, ייעודיים לגילאים צעירים, מגיל שנתיים ואף לפני. אולם, אני ממליצה להתאפק ולהמתין לפחות יום הולדת 3 (לילדים המוטוריים ביותר), ולשאר הילדים עד גיל ארבע. עד לגילאים אלו הוצעו בפוסט הקודם למה בימבה, הצעות לבימבות מגוונות וכייפיות.

מדוע? מפני שאם הילד לא בשל לרכיבה כזו, הוא יכול לזנוח מהר את האופני איזון (שהיו אולי יקרים), ולא לשוב אליהם יותר בעתיד. ולפעמים כשכבר ירצה, הם כבר לא יהיו מותאמים לגודלו.

מתלבטים לגבי התזמון מתי להתחיל? תמיד אפשר לנסות את אופני האיזון של החבר, וזה כמובן יוצר אקסטרא עניין ומוטיבציה לילד לבחון אותם.


כיצד רוכבים על אופני איזון?

ראשית חשוב שהילד יגיע עם כפות הרגליים שלו בנוחות אל הרצפה.

שווה גם לתת לילד להתנסות ולבדוק בחנות לפני שקונים.

כדאי לדעת – רוב הילדים בתחילת הדרך הולכים עם אופני האיזון בין הרגליים, ולאט לאט מתחילים להתכופף ולשבת על המושב (זה בסדר שהוא טיפה נמוך, על הברך להיות מעט כפופה!). בהמשך תנועת הדחיפה הופכת שוטפת ורציפה, והם דוחפים שתי רגליים יחד/ רגל רגל לסרוגין ומדי פעם מרימים אותן, ומרגישים את האתגר בהשארת האופניים במרכז (כיף אדיר!)

כלומר, חשוב לאפשר לילד להתנסות בהם באופן קבוע (פשוט לקחת אותם בבגאז’) ובכל הזדמנות, גן שעשועים, פארק וכו’ להציע לו אותם. ההתחלה לפעמים קצת איטית, וצריך סבלנות וכמובן – בלי ללחוץ ומומלץ להמנע ממשפטי ‘ריגשי’ (‘האופני איזון עלו הרבה כסף אתה חייב לנסות’).

איזה סוג מומלץ? מאלומיום או מעץ?

לגבי הסוג עצמו – לפעמים אין בחירה, מה שיש זה מה שיש (וזה גם מצויין! כי יש!). אבל, לטובת ההורים שמכינים רשימת משאלות ליום הולדת: הנה ההמלצות הבאות-

אופני איזון מעץ


אופני האיזון מהעץ הם ככל הנראה המקור, ואני מחבבת אותם מאוד.

הם אמנם כבדים יותר, ועלולים להוות בכך מכשול לילדים מסויימים בגילאי שלוש (כי קשה להרים אותם כשנוטים הצידה), אולם בגיל ארבע הן נפלאים ממש מבחינת המשקל- הם מסייעים לילד לשמור על איזון טוב יותר מאופניים בעלי משקל ‘נוצה’.

שווה לשקול אופני עץ במקרים הבאים:

  1. ילד מעל גיל ארבע

  2. ילד מגיל ארבע שבמיוחד אנו רוצים לשפר את יכולות שיווי המשקל שלו

  3. ילד גבוה (לעומת אופני האלומיום שבחלקם הגדול נמוכים)



חסרונות – לפעמים הכיסא שאינו ממש מרופד, לא נוח לילד (אפשר לרפד קצת לבד).

באופן אישי אומר שילדי רכבו בהנאה רבה עם אופני איזון מעץ – כי זה מה שהיה במשפחה והיה שווה לחכות להם!


אופני איזון מאלומיניום


אופני האיזון מאלומיניום מגיעים במידות שונות, לילדים בגילאים שונים ובגובה שונה. אפשר להתחיל איתם כבר לפני גיל שנתיים.

הם קלים (גם להורה שסוחב 🙂 ) ולפעמים המושב שלהם מרופד טוב יותר משל אופני העץ.

מתאימים לילדים שאוהבים מהירות, מחפשים אתגרים ובכלל מאוד מוטוריים.


גילוי נאות: מכיוון שלאחר שנים של אהבת אופני איזון וחוויות רבות עם ילדיי ועם מטופלים ובעקבות אלפי קריאות של הפוסט ותגובות אוהדות לו, התחלתי שיתוף פעולה משמח עם סטריידר ישראל. יש לי עבורכם הנחה- ואני מצרפת במיוחד את התמונות והדוגמאות של דגמי החברה, למרות שיש רבים נוספים.


לחלקם יש אפילו בלם יד (ברקס)-

מתאים במיוחד לקצת גדולים יותר ואחרי שכבר מיומנים ברכיבה על אופני האיזון, אבל עדיין לפני רכיבה על אופניים רגילות עם פדלים. זו הכנה טובה: יכולת שנלמדת לפני הצורך לייצוב מלא על הפדלים.


מהם החסרונות של האלומיניום?

לעיתים נמוכים מדי, גם אם המושב בגובה משתנה, צריך לשקול את גודל הגלגל לפי אורך הילד כדי שיתאימו לזמן רב (אופני איזון מאלומיניום יכולים להחזיק שנים רבות ולהיות בשימוש קבוע!).


אופני האיזון בתמונה הם אופניים נהדרות "14 של חברת סטריידר:


סידרתי לכם קופון של 7% הנחה על הכל כולל הכל בקנייה ישירה מסטריידר ישראל. הקוד: GALIA7

עולם שלם של צבעים ואביזרים, כולל משטח שהופך אותם לסוס נדנדה לקטנטנים!


סידרתי לכם קופון של 7% הנחה על הכל כולל הכל בקנייה ישירה מסטריידר ישראל. הקוד: GALIA7

אבל יש גם חברות נוספות:

בדף ההמלצות שלי של "מתגלגלים" באמזון תוכלו למצוא דגמים וחברות נוספות. תמיד שווה לבדוק באמזון גם ביקורות וגם לערוך מדידות, שלא תרכשו מידה נמוכה מדיי.


לאלו מחיר מנצח אבל העלות משלוח כמעט מכפילה…

לעומת הדגמים הפשוטים יותר שיימצאו ברוב חנויות הצעצועים, בחנויות אופניים ‘מקצועיות’ תוכלו למצוא אופני איזון מאלומיניום של חברות שונות, גבוהים יותר, יציבים יותר, חלקם עם בלמים, מגיני ידיים, מושב מרופד ועוד (כמובן שהכל מתבטא במחיר..). אבל אפשר תמיד ולרוב כדאי לנסות ולרכוש יד שנייה – אלו לרוב אופניים שאנשים משאירים בתא המטען או בבית ולכן אם הם במצב טוב- שווה.


בטיחות…בטיחות –

אלו אופניים לכל דבר! קסדה חובה! מומלץ לתרגל במקומות בטוחים – פארקים, מדשאות, רחבות גדולות. לא מומלץ לתת לילד שובב לרכב עליהם ברחובות צפופים עם מדרכות מלאות באנשים – מזל שנוח לשאת אותם עד הפארק.

אם הילד מסרב לחבוש קסדה (שכיח מאוד!): שימו לב שיצרתי סיפור להדפסה שניתן לשלב בו תמונות של הילד ולעשות ממנו סיפור אישי שמאוד משמח ומייצר זמן להתרגלות ועיבוד של החוויה.



כמה זמן עם האופניים? כיצד עוברים לאופניים רגילים ?

ניתן לתת לילד שמנווט אופני איזון בצורה מיומנת, וממש בקלות- אופניים נמוכים עם פדלים (כדאי מאוד שרגליו ידרכו לגמרי ברצפה). סיכוי גבוה שיצליח מהר לרכב לבדו.



לאופני הסטריידר הגדולים יותר (14 דגם שניתן לחבר אליהם פדלים!



(ואל תשכחו את ההנחה שלי עבורם בקוד GALIA7)


יש פדלים? תתחדשו!

דאגו שגובה האופנים כך שההרגלים מונחות על הרצפה בנוחות לבלימה.

לא, אין מה לדחוף אותו ! להפך, הוא יודע את השלב האמצעי, הוא צריך להבין בעצמו את ההתחלה והסיום וגם את הברקס שעושה הפידול ההפוך. שימו אותו באזור עם ילדים רוכבים, מסביבם – צופה בהם ותנו לו לנסות.


הערה מעניינת- יש ילדים שכבר בגיל חמש וחצי עברו בקלות לאופניים עם פדלים ועדיין יעדיפו את אופני האיזון. לא להיבהל או להתבעס: אופני האיזון מאפשרים לילדים ביטחון מצד אחד, ומהצד השני מהירות וקצב שקשה להתחרות בהם…

מקווה שהפוסט ענה על כמה שאלות, מוזמנים להגיב לשתף ולתייג אותי בסרטונים ותמונות של הילדים רוכבים על בימבות ואופני איזון בדף הפייסבוקי שלי – בקישור הזה. וכמובן לאינסטגרם שלי


ועכשיו כפי שהבטחתי הנה הסרטון, שמלא בקטעי וידאו מופלאים של נטע, הבן של תום יאירי המרפאה בעיסוק לילדים:



להתראות, גליה


יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.





bottom of page