top of page

התפתחות מוטורית- מנח ‘אוירון’ בתינוקות, בהקשר התפתחותי

עודכן: 8 באוג׳ 2023

אין ספק שמגיע ל’מנח אוירון’ לקבל פוסט נפרד בסדרת הפוסטים שנוגעים בהתפתחות המוטורית של תינוקות (בסיכום אפנה אתכם לשאר הפוסטים). מנח ‘אוירון’ בתינוקות הינו ‘תחנה’ מוטורית דרמטית בהתפתחות מוטורית של תינוקות: בואו נתייחס קצת לשלב הזה, המופיע אצל תינוקות רבים, ולצערי מעט מושמץ לאחרונה: ניתן הסברים ורעיונות תכלס’, כולל צעצועים רלוונטים שאפשר לשלב.

בפוסט הותיק בנושא עידוד שכיבה על הבטן לתינוקות

(שזכה לאלפי צפיות, שיתופים רבים ולייקים, תודה!), הראיתי איך מומלץ להתחיל את עניין השכיבה על הבטן, בלי לחץ, בלי ‘אימונים’ וחוגים יוקרתיים, פשוט כל פעם קצת, וכמובן בעזרת הידיים המכוונות שלנו.


אבל, גם תינוק ששוכב על הבטן בקלות יחסית, יכול להציג סביב גיל שלושה חודשים לערך (הגיל משתנה בין תינוקות) מנח בו הידיים בורחות לאחור – ‘מנח אוירון’. האם זה טוב? האם זה רע? התינוק כבר שכב יפה על הבטן, הרים ראש בנחת, ופתאום קשה לו יותר, הידיים ‘בורחות’ לו, הוא מתלונן….. מה קרה שם פתאום???

תמונת כותרת מנח אוירון
אז הוא באוירון! דווקא נחמד!

הכנתי תקציר על הנושא בסרטון הבא, ומיד לאחריו הסברים נוספים:


לא, לא קרה כלום. יש פשוט שינויים ביכולותיו של התינוק, ועם ההתקדמות הלאה, מגיעה תמיד קצת ‘ירידה’ טבעית ביכולות לצורך עלייה בהן, ושכלולן (עוד על כך אצל ד”ר קרן אדולף, החוקרת התפתחות מוטורית בתינוקות, ומחקריה מפורסמים במאמרים וספרים מקצועיים רבים).

אז מה בעצם קורה כשהתינוק מתחיל מנח שנראה כמו ‘אוירון’? ומה לעשות?

א. לשמוח שהוא זה שעושה פילאטיס, ולא אני ברגע זה (סתם) האמת, אני מתה על פילאטיס. אבל באמת, יש במנח הזה גם דברים טובים שקשורים להתארגנות של השרירים ולהפעלתם בתבניות חדשות.

ב. לדעת ולזכור שזהו שלב טבעי, רוב התינוקות עוברים אותו, והוא אפילו חשוב מבחינה שרירית.

ג. אם קשה לו – לסייע לו מדי פעם להביא את הידיים קדימה, אבל להפסיק לנסות לשים אותן תחת גופו; הוא ממילא לא יאפשר זאת… אלא להביאן קדימה בבסיס מעט רחב יותר מהכתפיים שלו.

ד. הכי חשוב- יצירת סביבה שמעודדת ומקדמת תנועה (וזאת בניגוד ל’תרגילים’ לתינוק, שהורים מקבלים מכל כיוון לצערי) – ובכך תעזור לו להתקדם ולהצליח בעצמו, מתוך המוטיבציה הפנימית שלו- להמשיך הלאה ולהתפתח בכיף.

רעיונות תכ’לס: איך ליצור סביבה שמקדמת תנועה?

(מתאים לכל התינוקות ששוכבים על הבטן ומתאים במיוחד לתינוקות ש’תקועים’ במנח אוירון) :

  1. לשים משחקים מוגבהים ממולו, אפשר משחקים עומדים (כמו ‘חיות קופצות’), אפשר להניח את המשחק שאוהב על חבילת חיתולים שהיא מדרגה מרופדת.

  2. וגם בדיוק ההיפך: משחקים מתחת לראשו כמו צעצוע רך או מראה לעודד התבוננות מטה.

הנה כמה רעיונות מצולמים:



המשחק המוגבה יוצר עניין ורצון לנסות דברים חדשים אצל התינוק


בגלל שתמיד מבקשים ממני להיות ספציפית, חיפשתי ומצאתי את הצעצועים שכולם אוהבים בקליניקה: רעיון לצעצועים שכיף לתינוק להתבונן בעזרתם כלפי מטה –

שכיבה מעל שטיח ‘דינמי’:


(לפוסט שלם בנושא לחצו פה)

שכיבה מעל מראה רכה ייעודית לתינוקות:


המראות האלה לתינוקות ניתנות להשכיבה שטוחה לחלוטין. המראה מרתקת אותם לדחוף עם הידיים ולהתבונן מטה (טוב נו, הם חמודים גם בעיני עצמם!) גם כאן התינוק שוכב על המשחק עם חצי גופו העליון על המשחק ומתבונן מטה בהנאה. מעודד הזדקפות על חגורת כתפיים והתבוננות מטה- הכנה מצויינת לעלייה על שש. (ניתן ללחוץ על כל תמונה – הלינקים לאמזון דרך תכנית שותפים, לפרטים קראו את תנאי השימוש )


ואם עדיין יש קושי, ונראה שהתינוק לא מצליח להתגבר ולהתרומם, עדיף להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת, כי לפעמים הדרכה אחת עושה את כל השינוי, ללא ‘אבחנות יתר’ וסדרת ‘אימונים’ וטיפולים שלא לצורך. אם צריך (ורק אם צריך), טיפולי הפיזיותרפיה ההתפתחותית מספקים לתינוק ‘רעיונות חדשים’ לתנועה, הכל תוך משחק ועניין, המתאים במיוחד ליכולותיו בתחום התקשורת, המשחק והמוטוריקה הגסה (היתרון באיש מקצוע בעל הכשרה התפתחותית מקיפה).

הפיזיותרפיה ההתפתחותית מספקת לתינוק ‘רמזים’ ורעיונות, מהם מנסה בעצמו תנועות חדשות


מחפשים המלצות לצעצועים המותאמים לפי גיל, לסיוע בשכיבה על הבטן, למשחק עם ילדים ועוד? כנסו לדף ההמלצות שלי באמזון!

מקווה שקיבלתם רעיונות חדשים והתבוננות חדשה על מנח אוירון בתינוקות. לשאלות, תגובות והרהורים: מוזמנים לכתוב פה בחלק התגובות של הפוסט!  כמו כן, מוזמנים לשתף את הפוסט, לתייג את הדף שלי בפייסבוק ובאינסטגרם ולכתוב לי בהודעה גם בדף שאלות 🙂

וכמובן…. בואו להרשם לסדנאות ההתפתחות – לפי גיל הילד, מהנוחות של הסלון שלכם, בלייב!


בסדנאות של לשבת לקום אין תרגילים ואימונים, אלא ידע יישומי וטיפים ליום יום


תודה לדוגמנים!!! לתינוק המתוק של עדי לוסקי, שגיא המקסים, על הדוגמנות המופלאה. עדי היא מרפאה בעיסוק התפתחותית ובקרוב יתפרסם פוסט משותף שלנו לתינוקות וילדים – ממש שימושי, יש למה לצפות. בינתיים אפשר להחכים מכתבות מעניינות שלה בדף הפייסבוק שלה – מוזמנים!



להתראות, גליה


יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.


bottom of page