top of page

פיזיותרפיה לרצפת האגן בילדים – פוסט אורח

כל מה שרציתם לדעת על פיזיותרפיה לרצפת האגן לילדים ולא ידעתם את מי או התביישתם לשאול.

זהו נושא רגיש ! תפקוד לקוי של רצפת האגן בילדים יכול להתבטא בין השאר בבעיות שליטה והתאפקות, עצירויות וקשיי גמילה ממושכים. לפיזיותרפיה ההתפתחותית יש מענה ייחודי מקצועי ומבוסס לתחום, והורים רבים מרוצים מתוצאות הטיפול ומבקשים מאיתנו להציף את הנושא. הזמנתי את יעל שלי, פיזיותרפיסטית התפתחותית ופיזיותרפיסטית רצפת אגן, להתארח בבלוג ולספר לנו על התחום.


פוסט זה הוא חלק מסדרת פוסטים בהם מתארחים אנשי מקצוע התפתחותיים מורשים, ממקצועות העובדים יחד בטיפול ההתפתחותי בתינוקות וילדים:

  1. לתרגל את רצפת האגן לאמהות בחופשת הלידה – פוסט אורח עם איה סמואלי לייכטג

  2. פוסט עם שרון, קלינאית תקשורת, על הקראת סיפורים לתינוקות ופעוטות

  3. פוסט עם מיכל נעם פיזיותרפיסטית התפתחותית, על חציית קו אמצע בתינוקות

  4. פוסט עם סוזנה יעקב, מרפאה בעיסוק בנושא משחק בילדים ומשחק כהכנה לכיתה א’

  5. פיזיו מדברות התפתחות – סדרת מפגשים (מוקלטים) בלייב על התפתחות תינוקות וילדים גדולים יותר בשיתוף עם מיכל נעם וענבל פרדו.

  6. מתכוננים לכיתה א- עם ד”ר כינרת שרפי ויעל ויסוצקי, מרפאות בעיסוק ובעלות המיזם “אלפים”.

יעל, אז בעצם למה הכוונה ‘רצפת אגן’?

רצפת האגן ממוקמת בתחתית האגן, בפתח שנוצר בחיבור שבין שתי עצמות האגן ומוצנעת בין רגלינו. מעליה יושבות 3 מערכות חשובות- מערכת השתן, מערכת הרבייה ומערכת העיכול. רצפת האגן היא קבוצה של רקמות חיבור,עצבים, כלי דם ושרירים. יחד הם יוצרים מעין ערסל גמיש בקרקעית האגן. בנוסף מהווה חלק ממערכת שרירי היציבה ועובדת יחד עם הסרעפת ושרירי הבטן והגב לייצוב מרכז הגוף שלנו.

מדוע רצפת האגן כל כך חשובה לתפקוד של ילדים ?

אחד מהתפקידים המרכזיים של רצפת האגן הוא לשלוט על הצרכים שלנו- כשאנחנו רוצים להתאפק אנו עושים זאת ע”י כיווץ שרירי רצפת האגן וכשאנחנו רוצים להתפנות אנחנו עושים זאת ע”י שחרור והרפיה של שרירי רצפת האגן.

מי הילדים שיכולים להיתרם מפגישה עם פיזיותרפיסט/ית ילדים בנושא רצפת אגן?

פיזיותרפיה לרצפת האגן בילדים מטפלת בילדים שסובלים מבעיות הקשורות לשליטה על הצרכים- בריחות שתן, בריחות צואה, הכתמות על התחתון, הרטבות לילה ועצירות.

גיל הילדים נע החל מגילאי שלוש וחצי (קשיים בגמילה וייעוץ בתחום), ועד לגיל ההתבגרות.

מדוע לילדים אלו ישנן בעיות בתפקוד רצפת האגן?

ברוב המקרים הגורם לבעיות הוא תפקוד לקוי של רצפת האגן- אצל חלק מהילדים אני מוצאת שיש כיווץ יתר של השרירים או שיש אי התאמה בין הפעולה הרצויה של השריר לפקודה שהילד נותן (כשצריך לכווץ הוא בעצם משחרר ולהיפך).

מה קורה בטיפול ?

הטיפול מתחיל משיחה משותפת, עם ההורים והילד.

שלב מקדים – שיחת הסבר: אני מציעה הסבר פשוט עם ציורים על מערכת השתן, מערכת העיכול, רצפת האגן והקשר ביניהם- חשוב שההסברים יהיו פשוטים ומובנים לילדים. אני מתארת כיצד שלפוחית השתן והרקטום מתמלאים ואז שרירי רצפת האגן (הסוגרים) מתכווצים כדי למנוע מהשתן והצואה לצאת עד שנגיע לשרותים ואז כשיושבים על האסלה השרירים נרפים ונפתחים והשתן או הצואה יכולים לצאת.

אחרי ההסבר יש שני גורמים שחשוב להתייחס אליהם-

  1. תזונה והרגלי התרוקנות של הילד

  2. מצב שרירי רצפת האגן והתפקוד שלהם

חשוב לי להבין מהילד ומההורה מהם הרגלי ההתרוקנות של הילד- כמה פעמים ביום הולך לשרותים (גם לשתן וגם לצואה), כמה שותה, מה הרגלי התזונה שלו. אני מבקשת מהמשפחה ומהילד לנהל יומן של שלושה ימים לפחות בו הם צריכים לתעד מה אכל, כמה שתה, מתי הלך לשרותים ומה עשה שם.. היומן הזה נותן לי (והרבה פעמים גם להורים) תמונה ברורה יותר של המצב ועוזר לי להחליט איך לגשת לטיפול.

האם מתבצעת בדיקה?

השלב השני בהערכת הילד הינו הערכה מקצועית של מצב שרירי רצפת האגן- האם הם בכיווץ יתר אינם מסונכרנים (מצב בו הילד מכווץ כשצריך להרפות ולהיפך).

הבדיקה נעשית בצורה ידידותית ומותאמת לילדים (כפיזיותרפיסטית לילדים אני משלבת תוכן מותאם ומשחקיות בכל הפעילויות) וההורים הינם חלק מכל הפעילות. הבדיקה לרוב נעשית עם הבגדים – תוך הסברים פשוטים: מה מצופה מהשריר לעשות במנחים שונים, שיכולים לעודד כיווץ או הרפייה של רצפת האגן.

כמה מפגשים יש לבצע?

בסיום המפגש הראשון אנו מעריכים יחד ומתכננים תוכנית טיפול המתאימה לילד ולמשפחתו.

חשוב לזכור כי מדובר בשינוי הרגלים. לא מעט ילדים מגיעים לטיפול לאחר למעלה משנה של בעיות בשליטה על סוגרים. לרוב נדרשים בין 3 ל- 10 מפגשים, בהתאם לחומרת הבעיה, ליכולת ההתגייסות של המשפחה ובמוטיבציה של הילד לעשות את השינוי. זהו טיפול משנה חיים!

יעל שלי – פיזיותרפיה התפתחותית ורצפת אגן


תודה יעל על המידע החשוב! ליעל יש דף פייסבוק מקסים עם סרטונים והדרכות קצרות שממש כדאי לעקוב אחריו – לחצו פה. לאתר של יעל – לחצו פה

יעל פיזיותרפיסטית בעלת רשיון משרד הבריאות, עובדת בגן השיקומי צעד קדימה ובקופת חולים כללית בנתיבות ובעלת קליניקה פרטית בכפר מימון, ליד נתיבות.

וודאו כי אתם מטופלים על ידי פיזיותרפיסט מוסמך, בעל רישיון משרד הבריאות.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

bottom of page