top of page

צעצועים משלבים – לטובת כל הילדים!

עודכן: 8 באוג׳ 2023

והפעם נתייחס לצעצועים מסויימים וכיצד הם יכולים לסייע לילדים בעלי התפתחות טיפוסית לפתח עמדות חיוביות כלפי אנשים בעלי צרכים התפתחותיים שונים מצד אחד, ולסייע לילדים בעלי צרכים מיוחדים מצד שני.


שיתפתי בפייסבוק על ההצלחה הביתית האישית של הכיסא גלגלים לבובה שקניתי במקרה במכירת חצר בשכונה, והילדים פשוט משוגעים עליו. כולם משחקים איתו ללא הפסקה – נהנים להושיב עליו את הבובה ולפתח סיפורים סביב המשחק. אני בטוחה שהעובדה שילדים בעלי התפתחות טיפוסית רואים ומפעילים כיסא גלגלים, גם אם של בובה – מפחית חששות מפגישה אקראית עם ילד היושב על אחד כזה.


נעמה על כיסא הגלגלים שנקנה במכירת חצר

מכיוןן שההצלחה היתה כל כך גדולה, בביקור בוולמארט נעמה הבובה זכתה להשתדרג מקיר האקססוריז ולקבל גם גבס, (שהגיע עם מדבקות וטוש לצייר עליו) וגם סט קביים, במחיר ממש סימלי של דולרים בודדים:


נעמה בבגדי קיץ עם הגבס והקביים החדשים

האביזרים הללו וצעצועים שיקומיים נמכרים באופן מצומצם בישראל ובמחירים גבוהים, אבל היום בארהב קיים מגוון מחירים רחב המתחיל ממס’ דולרים בודדים והם נמצאים בהמון חנויות כלבו – ואני חושבת שנכון שיהיו בכל גן ילדים, מכון להתפתחות הילד וגם בבתים. מכיוון שמותג ‘אמריקן גירל’ יקר מאוד (אם כי איכותי), את הקביים והגבס קנינו בוולמארט מחברה פשוטה ביותר (ראו בתמונה מעל שהגבס לא נסגר 'בול' כי זה לא בדיוק לבובה הספציפית).


אז לטובת הכיס של כולנו חיפשתי ומצאתי לינקים ממש משתלמים לצעצועים שיקומיים (הביקורות מהללות) – אז הרגישו חופשי לשלוח את הפוסט לקולגות, לחברים ולועד הגן:


(גילוי נאות: הלינקים בפוסט דרך תכנית שותפים. המחירים זהים עבורכם ואני מעלה את אלו שבמחירים המשתלמים ביותר שמצאתי, ותאמינו לי – חיפשתי…הרוב שולחים לישראל, לעיתים רבות המשלוח חינם)


מדוע כדאי לשלב אביזרים וצעצועים משלבים?


השימוש במשחקי דמיון מעשיר את הילד ואף נותן לו מקום לפתח את עולמו – מתוך עולם התוכן שלו ומתוך חוויותיו האישיות. לא רק בנות! בנים ובנות זקוקים לאביזרי יום יום, בובות, מטבח, מכונית וכו’ (כצעצוע קיים מובנה או הכנה ביתית מקופסאות ושימוש בדמיון). אלו מאפשרים לילד משחק המלא בתוכן שהוא עצמו יוצר, ומסייעים לילד לעבד חוויות מחיי היום יום ולפתח עמדות ורעיונות חדשים. שימוש באביזרים מתוך עולמו של הילד מאפשר לו להזדהות עם המשחק. מגיע לילדים עם אביזרי עזר וקשיים התפתחותיים למצוא דמויות הזדהות למשחק משמעותי!


מהצד השני, חשיפה ו’נירמול’ של אביזרים שיקומיים דרך צעצועים שיקומיים עוזרת לחברה לשלב ולאמץ לתוכה ולהפסיק לחשוש מאלו שנזקקים לאביזרים אלה (לרוב זה חשש מהלא מוכר, זה הכל).


אני מאוד מעריכה את העובדה שחברות נרתמות לעניין ומייצרות בייצור המוני בובות שונות בעלות יכולות ניידות שונות.

לפישר פרייס היה בעבר אוטובוס צהוב של בי”ס שבעבר ילדיי שיחקו בו (והיום נשמר בקפידה בקופסאות הציוד של הקליניקה). אחד הילדים במשחק ישב בכיסא גלגלים שהועלה ברמפה אטרקטיבית שנפתחת מאחור:

חיפשתי וחיפשתי ומצאתי תמונה ברשת של המשחק שלנו:

פישר פרייס וינטג' עם כיסא גלגלים.jpg

אבל לדמויות מהעולם העשיר של - Little People של פישר פרייס יש כיום דמות עם כיסא חדשני וספורטיבי להוספה לאוסף:



גם לברבי יש מספר סוגי כיסאות גלגלים לבובות. כבר לא בייצור מיוחד, אלא חלק מסדרת הפאשאניסטיות.ים. למארז מצורפת רמפה והבובה יושבת על כיסא משגע. הבובות מגיעות במגוון צבעים וכל המפרקים בגופם יכולים לזוז! המחיר נגיש לחלוטין- ככל הנראה כאסרטגיית שילוב מרגשת!



כמובן שלא התאפקתי וארגנתי לי אחת…


והנה ברבי פשניסטה עם פרוטזה, וכמה היא יפה !

כמובן שגם הפעם לא התאפקתי:


והנה בובות מקסימות עם מכשירי שמיעה או שתל כוכלארי, תינוקת ובובות מגניבות ויפות:



בובה עם תסמונת דאון, מכל המינים והצבעים:



הברבי רופאת העיניים אגב, הפחיתה חרדות מבדיקות של רופאי עיניים אצלנו בבית. היא נרכשה במחיר מצחיק באיזה סייל בטארגט (כלבו גדול) בארה”ב והיתה הצלחה גדולה.

זה רעיון מומלץ, וממש כיף להכין או לרכוש ציוד של רופא.ה לילדים, או בובה רופא.ה:



מקווה שעודדתי אתכם להתחיל לעשות שינוי לטובת הילדים של כולנו!

אנחנו המודל ההורי, החינוכי והטיפולי: צריכים לעודד השתלבות חברתית

דרך חשיפה והכרות של האוכלוסיות השונות.

אני מאמינה כי הכנסת צעצועים שיקומיים לסביבות משחק

ימשיכו בשינוי המיוחל של שילוב, שיתוף וחברה סובלנית ומתקדמת.


אשמח לשיתופים ולתגובותיכם!


להתראות, גליה


יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

20 צפיות0 תגובות
bottom of page