top of page

משחק תנועה והתפתחות באכילה- פוסט משותף עם תרצה שני דיאטנית ילדים

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023




האם יש קשר בין אכילה, התפתחות מוטורית, רגשית ומשחק?

הפעם נדון בקשרים בין תחומים אלו, של תנועה משחק והתפתחות באכילה. נציע משחקים עם אוכל ונספק הסברים התפתחותיים להורים ואנשי חינוך לגיל הרך. הפוסט נכתב עם תרצה שני – דיאטנית ילדים.


נתחיל עם הקטנטנים:

התינוקות הזוחלים מתחילים להסתובב ברחבי הבית ולגלות את המטבח- ולרוב זה אזור מרתק עבורם. אנו נמצאים במטבח שעות רבות בהכנת הארוחות ובסידור לאחריהן, והילדים רוצים להיות איתנו. המשחק במטבח של הפעוט (בהשגחה ובאזורים בטוחים בלבד) הוא הזדמנות נהדרת לאפשר להם ללמוד על ‘קביעות אובייקט’: לחקור מה נמצא מאחורי הדלת והמגירה (שימו לב שניתן לפתוח ולסגור בצורה מאובטחת ללא סגירה מוחלטת להגנה על האצבעות), לשחק בכלי מטבח מותאמים, ותוך כדי תנועה לחוות את המגוון התזונתי העשיר שיש אצלכם בבית- ריחות, צבעים, מרקמים וטעמים. לטעום, לגעת ולחוש – למרוח וגם להתלכלך (זה בסדר כשזה חלק מהקשר האכילה! זה חלק חשוב באכילה ופיתוח היכולת ההאכלה העצמית), באוכל המותאם להם.


יש היום "מגדלי למידה" שרפרפים מדהימים לשילוב הילד במטבח באופן בטוח (כשעומד יציב) ולאפשר לו כך להיות שותף בהכנת האוכל, בטעימות, בריחות. העמידה עם ההורה באזור בטוח במטבח מאפשרת חוויה חברתית ורב חושית משותפת עם ההורה – וזהו באמת מתכון בטוח לקידום ההתפתחות של הפעוט. ברגע שתינוק מתחיל לעמוד יציב הוא נהנה לבלות בעמידה ולהתבונן בצורה יציבה בחלל בו נמצא. בהמשך יוכל לעזור: לגעת, להעביר לכלי, וכמובן לערבב ולקלף- תוספת של חוויה ולמידה מוטורית משמעותית. הסקרנות לטעום מאכלים עולה כשהילד חשוף להכנת האוכל, חווה את התהליך ושותף לו.


בתמונה: מגדלי הלמידה מהנגריה "העץ של יאשה" - קראו עליהם ועל תרומתם עוד בפוסט הזה (ויש לי שת"פ משמח איתם ולכם יש הנחה! בקרו בדף הנחות והמלצות)


לסביבת האכילה ולהתאמת הכיסא והשולחן יש השפעה גדולה על איכות האכילה עצמה בהיבט תחושתי ותנועתי (סנסומוטורי). סביבה מותאמת מאפשרת לילד פניות לחקירת הסביבה. ארוחות משפחתיות מאפשרות לילד חשיפה תחושתית לריחות, לצבעים ולטעמים שאוכלים בני המשפחה.

יש לכם ילדים גדולים יותר? לא לוותר על התאמת כיסא אוכל לילדים גדולים יותר וגם סכו”ם – הכל מוסבר כי למה לילדים גדולים מגיע סכו”ם של ילדים גדולים (לא של מבוגרים).


תרצה מתארת כי הורים רבים מדווחים על צמצום המגוון התזונתי אצל ילדים בסביבות גיל שנה וחצי. זהו השלב הנאופובי (נאו=חדש, פובי=מפחיד), בו ילדים מתחילים להוריד מהמגוון התזונתי שלהם וחוששים לנסות מאכלים חדשים. במקביל לתהליך זה מתחילים ילדים לשחק משחק דרמטי עם כלי בית, מאכלים וחפצים שקיימים בעולמם היומיומי. כדי שילד יאכל מזון כלשהו עליו להרגיש ביטחון עם אותו מזון. הרגשת בטחון מגיעה מהיכרות.

ההיכרות מגיעה מחשיפת הילד למראה האוכל באמצעות תמונות בסיפורים, וגם במשחק עם אותו סוג מזון בצורה פלסטית (צעצוע) כחלק ממשחק חיקוי ובהמשך משחק דרמטי. בשלב הזה הילד מבין שאותו פלפל אדום, למשל, נועד לחיתוך ובישול ולבסוף לאכילה. על ידי המשחק הדרמטי עם מאכלים מפלסטיק או חומרים אחרים הילד מבין את מקומו ותפקידו של האוכל. בנוסף, הילד לומד את התפקיד והשימוש בכלי האוכל והכלים להכנתו.


לערבב, להכניס לפה את הכפית ולהאכיל את אמא/אבא – משחק מותאם לגיל שנה ועדיף מכלי מטבח אמיתיים אך בטיחותיים

משחק באוכל במטבח צעצוע

מכיוון שסביבה מעודדת תנועה תפתח לפעוט שלנו סקרנות ולמידה, מטבח צעצוע הוא משחק אוכל שמספק לילד המון הזדמנויות לנוע עם גופו ולפתח תנועות חדשות (פתיחה וסגירה של ארונות שונים, סיבוב המתגים ועוד). כלי האוכל מספקים לילד התנסות ועניין באביזרי יום יום ואוכל דמיוני מספק חשיפה, סקרנות ובונה הרגלי אכילה. שילוב המשחק הדמיוני בהתאם לגיל הילד – בהתחלה בסיסי ויותר ‘חיקוי’ – מאכיל את עצמו ואת ההורה. בהמשך משחק מוטורי יותר טכני ועם השנים משחק דרמטי, לבדו ועם חברים.

כאמא אספר שגיבורי העל זכו לארוחות מלכים מחבורת בנים בגילאי הגן- מטבח צעצוע אינו משחק לבנות בלבד!



הכנתי מספר המלצות לשילוב מטבח צעצוע בבית –

  1. העדיפו מטבח יציב (מחומר קשיח) וקבעו אותו לקיר. כך גם פעוט המתחיל להעמד יוכל להינות ממנו ולתרגל עמידה וכפיפה לכריעה (סקאווט) לדוגמא בהרמה מהרצפה ירקות פלסטיק שפיזר והכנסתם לכיור או לארון.

  2. חישבו על המיקום בו תעמידו את המטבח והעדיפו מיקום בו הילד אוהב לשחק, כדי שבאמת יהיה בשימוש.

  3. השגיחו והתאימו את הדלתות בהתאם לגיל הילד לכללי הבטיחות שחלים על ארונות ומגרות.

  4. שלבו במטבח משחקים של אוכל בריא, יש המון משחקי צעצוע מרהיבים של ממתקים – אבל העדיפו אוכל מחיי היום יום שאתם באמת רוצים שילדיכם יאכל.

  5. ניתן להכין לבד מטבח מרהיט ישן! רעיונות מאתרים מקסימים שמרתי בתיקיית הפינטרסט הזו

תרצה מסבירה כי כשהילד ייכנס למטבח לקחת חלק בהכנת האוכל, דרך משחקים ותמונות וחשיפה יומיומית הוא מכיר חלק מהמאכלים והכלים שאיתם משתמשים במטבח. חשיפה מוקדמת זו מסייעת לו להתחבר ולנסות לטעום מהאוכל. בעצם בכל הפעולות לחשיפה והיכרות עם האוכל החדש אנחנו מפחיתים חששות של הילד מלנסות ולטעום אותו, לכן יש חשיבות גדולה להוליך וללוות את הילד בכל השלבים האלה. שימו לב שאנו מתייחסות לילדים בעלי התפתחות טיפוסית וקשיים יומיומיים. אם יש לילד שלכם קשיים מורכבים יותר, התאמות מקצועיות יכולות לסייע ולכן יש צורך לפנות לאנשי מקצוע התפתחותיים שאכן מטפלים בתחומים אלו (ודאו הכשרה ורשיון משרד הבריאות).


חיפשתי עבורכם דוגמאות למשחקים מעניינים לילדים בגילאים שונים שקשורים גם למשחק דמיון, גם למוטוריקה עדינה, גם לחשיפה למזונות צבעוניים ובריאים – בקיצור….רעיונות תכלס’, כמו שאתם אוהבים:


לצעירים יותר: סלט – ימשיך עם הילדים בני השנתיים עוד שנים הלאה:


הפירות והירקות עם הסקוץ' והסכין חיתוך מאפשרים פעולה של פתיחה וסגירה של שני חלקים ומשלב פעילות דו צדדית: תנועות של שתי הידיים יחד לאותה המטרה. הסקוטץ’ מספק חוויה תחושתית מענינת. משחק זה מצויין מפני שנשאר שימושי לזמן ממושך יותר, יתפתח וישלב בהמשך פיתוח מיומנויות מוטוריקה עדינה כתירגול חיתוך ירקות עם ‘סכין’ צעצוע:

עוד משחק שמשלב הזדמנות למשחק דמיון בדוכן ליצירת כריכים, מעץ או מלבד:


הורים יצירתיים שמעוניינים לתפור לבד כאלו אביזרים מקסימים – מצאתי תכניות מקסימות ושמרתי אותם אצלי בפינטרסט בתיקיה הזו


חדי העין יבחינו שבחרתי רק משחקי אוכל עם מאכלים בריאים ולא ממתקים, ג’אנק פוד וכדומה. נכון! כי המטרה היא עידוד וקידום אכילה בריאה של ירקות ופירות כחצי מהצלחת בכל ארוחה לפי המלצות הארגון האמריקאי CDC למחלות ומניעתן.


המטבח בגילאי הגן הבוגר

רק נזכיר ממש בקצרה שבנוסף למשחקי אוכל ומטבח צעצוע, החוויה החושית במטבח עם ההורה מספקת לילדי הגן הנאה רבה (ללוש, להריח, לטעום…). חוויות חושיות מספקות לגוף (ולמוח) המון אינפורמציה והרגעה כללית. ככל שנאפשר יותר עבודה בכלים במטבח (בזהירות ובהשגחה) נתרום להתפתחות יכולות המוטוריקה הגסה והעדינה של הילד.

בגילאים מאוחרים יותר הכנה משותפת של מתכון מעשירה את הילד ומספקת לו כלים משמעותיים לו בתפקודי יומיום ובהיבט הקוגנטיבי:

  • לקרוא יחד מתכון ולפעול לפי שלבים.

  • להכין מראש את הדברים, לסדר לפני ואחרי, להתחיל ולסיים משימה.

  • למידת כמויות (חצי כפית, שני שליש כוס).

המטבח מלא בהזדמנויות לפעילות משותפת עם הילדים ומלא בחוכמת חיים!


תודה לתרצה על תרומתה לכתיבת הפוסט! תמיד כיף לעבוד בשיתוף פעולה.

תרצה שני היא דיאטנית ילדים בכירה ומאחוריה ניסיון של יותר משלושים שנה. עיקר התמחותה הוא טיפול והדרכת משפחות בהן ילדים עם בעיות אכילה. התמחות נוספת שלה היא טיפול והדרכה להורים לילדים עם בררנות אכילה. בנוסף, היא מעבירה השתלמויות לדיאטניות בהן היא מדריכה כיצד לטפל בבררנות אכילה ובעיות אכילה בילדות.


תרצה מפעילה דף עסקי פעיל מאד בפייסבוק בשם תרצה שני תזונת ילדים. בדף עולים מדי יום פוסטים בנושאי אכילה והאכלה, שאלות ותשובות. מידע נוסף, כולל כתבות בנושאי תזונה ניתן למצוא באתר תרצה שני תזונת ילדים. במהלך השנים תרצה כתבה שלושה ספרים דיגיטליים. האחד מיועד לצוותי חינוך בגיל הרך והשני מיועד להורים. כדי לאפשר למשפחות מישראל ומהעולם לקבל ייעוץ בתחום התמחותה, פתחה תרצה שני ערוצי ייעוץ רשתיים. הראשון קורס אינטרנטי להורים לילדים בררני אכילה. הקורס האינטרנטי מלווה גם במפגשי סקייפ. המיזם השני שלה הוא ייעוץ משפחתי אישי באמצעות הרשת. לקבלת פרטים נוספים על אפשרויות הייעוץ ניתן להיכנס לקישור .


כל המשחקים שהראיתי נמצאים בדף ההמלצות שלי באמזון

בקטגוריה של המלצות הקשורות לאוכל אכילה ומשחק-

לחצו על התמונה:


מקווה שנהניתם מהפוסט! מוזמנים לכתוב לנו בתגובות אילו משחקי אוכל הילדים שלכם מעדיפים ואילו המלצות יש לכם להוסיף.

יש לציין כי הפוסט אינו בא לתת המלצות רפואיות ספציפיות, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ועם הפיזיותרפיסט ההתפתחותי שמטפל בילדכם. זהו פוסט אינפורמטיבי שבא לשפוך אור באופן כללי ואינו תחליף לבדיקה והדרכה של אנשי מקצועות הבריאות המורשים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page